måndag 6 februari 2017

Odlat i januari


I januari går alltid startskottet för årets odlingssäsong här hemma. I åratal har säsongen börjat med att jag sått mina kronärtskockor och det är likadant i år. Att det just är kronärtskocka jag tänker på när kliet i fingrarna sätter till i slutet av december är egentligen inte helt logiskt. Det finns nämligen inte någon annan grönsak som jag misslyckats så totalt med. Det är faktiskt bara det allra första året jag odlade kockor som jag lyckades. Men vilka fantastisk kockor det blev. Trots att det börjar bli många år sedan så drömmer jag  fortfarande om att få äta nyskördade, kokta, smördrypande kockor igen. Håller tummarna i år igen! 



Peppad av min lyckade tomatodling i höstas har jag satt några plantor av tomaten Vilma. De har kommit upp i sina små pluggar och planterats om i små krukor. Plantorna ska bli inomhusodlade fönstertomater och jag hoppas på skörd i maj.

Testar också att fönsterodla gurka, Beit Alpha. Både gurkan och tomaten står under lysrör i pysselrummet och kommer få stå kvar där till slutet av mars då det kommer börja bli trångt bland frösådderna. Hoppas på att ljuset är tillräckligt i söderfönstret då.





Så här ser hela sålistan ut för Januari.

5 sorters chili 
Kronärtskocka
Tomat och Gurka för inomhusodling
Purjo
Rotselleri (miniatyrerna på bilden nedan)
Ärtskott och solrosskott (för direktkonsumtion)

Förodlat till varmbänken
Huvudsallat
Romansallad
Fänkål
Trädgårdsportlak
Spetskål
Pakchoi
Mizunakål
Komastunakål
Brytärtor

På tal om varmbänk så har jag börjat med årets projekt! Som ram till bänkarna använder jag tre pallkragar på höjden och i dag har jag fyllt den första bänken med gödsel. Totalt 12 påsar gick det i. Planen är att göra totalt fyra bänkar så minst en men troligtvis två resor till stallet återstår.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar