torsdag 19 maj 2016

tidningskrukor och 44 kålplantor


Här hemma är vi fortsatt sjuka. Efter två vaknätter den här veckan börjar snuvan göra sig kännbar hos mig också. Så vi har haft en dag där barnen fått se precis så mycket de har velat på tv och surfplattor. En perfekt dag för att vika papperskrukor helt enkelt.

Jag önskade mig ett krukmakarsett för massor med år sedan, tyckte att det var genialiskt med papperskrukor. Att aldrig mer behöva diska en halv miljard småkrukor när alla plantor var färdiguppdrivna för säsongen. Därför blev jag grymt besviken när mina fina papperskrukor började mögla redan efter några veckor.

Det var egentligen inte förrän förra året, när jag köpte mina växtält och på så sätt kunde driva de lite mer köldtåliga plantorna utomhus som jag på allvar fick användning för min krukmakare. Vid första omplantering sätter jag plantorna en och en i små papperskrukor, sen åker de ut i något av tälten och än har aldrig någon kruka som jag haft utomhus möglat.

I år när jag vinterodlat har jag många små grönsaker att plantera om innan de kan planteras ut i landen. De är ju redan avhärdade men får också stå i växttälten tills det är dags att plantera ut. Vitkål och savoykål till exempel har stått i en back på framsidan ungefär en månad. Idag planterade jag om dem, 44 stycken blev det visst. Men det är lite tur, eftersom jag inte har de grönaste fingrar så är det bra med lite marginal. Nu måste väl ändå någon överleva!




2 kommentarer:

  1. Du kan få en Scoby av mig om du vill. Då spelar det ju ingen roll om du tycker det är äckligt eller inte. Hör av dig ifall du vill

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så supersnällt. Jag mailar dig!

      Radera