torsdag 5 maj 2016

på snigeljakt



Förra året fick vi in spansk skogssnigel i trädgården. Därför satsar vi lite extra på snigeljakt nu när det blivit varmt. Mest har vi hittat trädgårssnäckor men de brukar också vara ett bekymmer i trädgården så vi plockar även dem nu på våren i hopp om att kunna begränsa dem också. Skogsniglarna är svåra att skilja från andra sniglar så här på våren eftersom alla är ganska små fortfarande. Hittills har jag hittat fyra misstänkta skogssniglar så vi fortsätta med våra snigeljakter morgon och kväll. 

Allt som oftast har jag med mig en liten hjälpreda på mina jakter, här ovan letar han i en av pallkragarna där vi har spenat, sallat och några potatisar.




Odlingen den här våren är lita annorlunda på fler sätt. Främst på grund av att jag blivit inspirerad av alla fina trädgårdsbloggar därute och redan kommit igång med utomhusodlingen som alla andra år haft haft sin start den 1:a maj. Annat som är nytt är mina varmbänkar där jag odlar lite av varje.  Både bilden ovan med potatis, sallat, ruccola och rädisor samt bilden under med sallat och majrovor är från varmbänkarna. Men mest annorlunda är att hela baksidan ska grävas bort om två veckor. Det kommer bli ett toppenfint grönsaksland när allt är klart men just nu odlar jag i pallkragarna som jag ställt upp på lite udda platser.  

På baksidan står det två lådor på en plats som ska bli altan när trädgården är klar. Det är där Dant letar sniglar på översta bilden. Tyvärr är soltimmarna där liten underkant för en bra skörd men spenaten och potatisen verkar klara sig. Sen står mina två varmbänkar och tre pallkragarna till på framsidan. Helt ok solläge men de väcker en hel del frågor från grannarna som inte är lika odlingsintresserade. I de tre pallkragarna på framsidan har jag satt den tidiga potatisen. Jag har fyllt lådan med en blandning av kompostjord och okomposterat  material från trädgården. Tänker peta ner pumpor och squash i lådorna när potatis är klar om några veckor.

Om de växer som jag har tänkt, ja då får i varje fall grannarna något att prata om på riktigt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar