söndag 11 september 2016

Mitt allra första kålhuvud!


I våras satt jag en mängd vit- och savoykålsplantor. Jag försådde dem utomhus i början av april och nu kan jag börja skörda. Savoykålen i varje fall, vitkålen hamnar i kategorin misslyckade försök. 

Av den här skönheten gjorde jag en enkel kålsallad, typ pizzasallad till dagens grillade lunch. Huvudet var inte jättestort men salladen räckte med råge både till lunch och till middagen!



Till middagen serveras det bönor också. Jag älskar bönor och det gör resten av familjen med. Och idag var första dagen då det gick att plocka så mycket att det räckte både till middagen och till frysen. Eftersom direktsådderna i trädgården blev sena i våras har bönorna inte börjat leverera på allvar förrän senaste veckan. Nu håller jag tummarna för fortsatt värme och fortsatt bönskörd!



Huvudrätten för kvällen blev en vegetarisk lasagne fylld med bland annat pesto. Basilikan frodas fortfarande i landet och drömmen från i våras om att det skulle bli ett bra basilikaår i trädgården måste jag säga har slagit väl ut. I frysen har jag flera liter basilika som kommer smaka gott i maten i vinter. 


2 kommentarer:

  1. Vilket superfint kålhuvud! Jag odlar också savojkål för första gången, men min kål är angripen och inte alls så där fin. Hoppas att den går att äta, i alla fall delar av den. Min grönkål (som är lila) är också ful, men god!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min erfarenhet av grönkål är att den brukar ta sig fint så här framåt hösten när alla skadeinsekter dör. Grönkålen brukar vara som finast framåt december, bara man lyckas hålla rådjuren borta.

      Radera