onsdag 8 juni 2016

basilikans år?


Det allra första året jag var med trädgård lyckades vi otroligt bra med vår basilika. Odlingen såg ut som en hel skog och vi skördade stora lass flera gånger i veckan. Tyvärr visste jag inte då att basilika går utmärkt att frysa så när vi tröttnat på basilika gick det mesta av skörden på komposten.  

Efter det året har basilikaskörden varit ganska sparsam. Eller vissa år rent av obefintlig. Basilika kan vara en riktigt kinkig växt som verkligen ogillar att sommaren är kall. Men i år ska det bli basilikans år i min trädgård igen. Planen är att odla basilika i drivbänk och jag har försått massor med plantor som precis kommit ut på avhärdning. Igår toppade jag plantorna och det räcker redan till en ordentlig sats pesto. Jippi!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar