tisdag 10 november 2015

Om att ta vara på skörden.




Jag läser en del bloggar om självhushållning och kan få för mig att jag också skulle kunna odla all vår mat själv. Jag gillar tanken på att äta obesprutad, närodlad och nyskörd mat. Framförallt gillar jag att man i ett självhushåll aldrig kan ta maten för givet. Det funkar inte att kasta bort bra mat bara för att man inte känner sig sugen på just det just idag.

Tyvärr är det så att jag i verkligheten är långt från självförsörjande. Jag odlar i några få pallkragar som får precis lite för lite sol för att kunna ge några stora skördar. Min uthållighet är i ärlighetens namn inte heller tillräcklig för att jag ska kunna bli en riktigt bra odlare. Jag är liksom en bra vårodlare och inte en lika bra sommar- och höstodlare.

Den lilla skörd som ändå blir försöker jag I varje fall ta vara på. Jag hade några plantor lombardochili som är en söt chilisort. Den passade jag på att göra feferoni på. Här är receptet jag använde

5 dl vatten
1.5 dl ättika 
2 msk salt
Så många chili man råkar ha. Alla styrkor funkar....

Koka lagen och fyll en burk med chilifrukter. Slåmden varma lagen över chilin. Stäng locket och vänta minst en vecka.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar