tisdag 12 november 2013

en halv mormorsruta

I våras syntes de här sjalarna på var och varannan blogg. Ni vet de där sjalarna som blir som en halv jättestor mormorsruta. Jag var snabb på att haka på och eftersom den är relativt enkel att virka blev jag snabbt klar. Några små hinder på vägen har dock medfört att jag inte visar den på bloggen förrän nu.
 
 
 
Först till garnet som den är virkad i. Ett fantastiskt tjockt alpackagarn som är lätt melerat om än mest brunt. Helt underbart varmt och lent. Det har legat i mitt skåp i flera år och jag har inte riktigt vetat vad jag ska hitta på med det. Men det visade sig att det inte räckte för när allt garn var uppvirkat tyckte jag att sjalen var lite för liten. Jag ville inte att sjalen skulle bli randig utan bestämde mig istället för att virka en kant i ett motsvarande garn men en annan färg.
 
Här i stan hittade jag inget garn som kunde funka utan det blev till att åka till Västerås och hoppas på att det kunde finnas något bättre där. Gissa hur glatt överaskad jag blev när damen på affären plockar fram samma garn som resten av sjalen är virkad i. Det är inte samma färgbad med det går inte att se någon skillnad. Så jag fick min sjal enfärgad tillslut ändå. Ett litet garnmirakel!
 
Sen var det det där med att blocka sjalar. Det är den egentliga anledningen till att sjalen inte fotats förrän idag. Tror inte att den här sjalen heller kommer att få blir det... Jag vill börja använda den NU.
 
Kika in här för att se vad andra knåpar med i novembermörkret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar